TOUR DE OMÁN

zájezd NOMÁD
Již 10 let, od roku 2010 si nejlepší cyklisté světa dávají v době, kdy Evropu pokryje bílá peřina sněhu, dostaveníčko v teplé zemi na pobřeží Arabského moře. Šesti etapový závod Tour de Oman se stal symbolem zimní cyklistické sezóny. Ne nadarmo jsou mezi jeho vítězi jména jako Chris Froome a ne nadarmo je ředitelem závodu sám Eddy Mercx. Cyklisty sem lákají kvalitní silnice, stálé počasí, vysoké hory, hluboké kaňony, nádherná pouštní krajina i v zimě teplé moře. Na našem zájezdu se vydáme ve stopách slavného závodu. Podíváme se do pohoří Hadžár, do nitra Zelených hor Džebel Achdar, ale i do písečných dun pouště Wáhíba. A samozřejmě nebudou chybět ani etapy po pobřeží Arabského moře a Ománského zálivu. Stejně jako samotný závod náš zájezd zakončíme triumfálním dojezdem na nábřeží Corniche v samotném srdci hlavního města země Maskatu. Do nabitého programu jsme zahrnuli i dva odpočinkové dny, kdy namísto kola vyrazíme na výlet po svých.

PROGRAM ZÁJEZDU:

1. den: Přílet do MASKATU (odlet z Evropy o den dříve). Po nezbytné aklimatizaci se přesuneme do bývalého hlavního města země Nizwy, kde se ubytujeme na 4 dny.
2. den: Z horského sedla Šaraf al Alamejn s nádhernými vyhlídkami na Ománský Velký kaňon Wadí beni Auf sjedeme do hliněného města Hamra v oáze mezi palmami. Podhorskou krajinou se pak přes městečka Tanuf a Rawdah a kolem historického zavlažovacího kanálu Falaž Daris vrátíme do Nizwy. (- 83 km, převážně z kopce, či po rovině).
3. den: Průzkum donedávna nepřístupných Zelených hor Džebel Achdar s vesnicemi a terasovitými políčky jak v Jemenu. Nahoru se vyvezeme doprovodným vozidlem a po prozkoumání horských vesniček se svezeme nádhernou zbrusu novou silnicí dolů do městečka Birkát al Mawúz a následně zpátky do Nizwy (- 80–90 km, převážně z kopce, či po rovině)
4. den: Jeden den necháme naše bicykly odpočívat a vydáme se pěšky do hor Vysoký Hadžár. Projdeme kultovní trek BALCONY RIM v 800 m vysoké stěně kaňonu Wadí Ghul až k vesnici As Sáb schované pod skalním převisem. Cestou budeme též obdivovat výhledy na nejvyšší horu Ománu Džebel Šáms (Sluneční hora).
5. den: Etapa podhorskou krajinou přes zemědělské vesničky v údolí Wadí al Kabir. Všude palmy, rýžová pole a kozy. Nově vybudovanou silnicí přes sedlo As Salmah do pouštního města Ibra, ubytování na 2 noci (- 110 km, ^ 600 m stoupání).
6. den: Z údolí Wádí beni Chálíd s parádní koupačkou a jeskyní Muqal přes nízké sedlo do pouštních rovin. Podle zájmu zajedeme po asfaltu až k písečným dunám pouště Wáhíba a pak zpátky do Ibry (- 102 km, ^ 200 m stoupání).
7. den: Přímořská etapa přes pouštní města Džalal bani bu Hasan a Džalal bani bu Ali s nejstarší ománskou mešitou a kolem pobřeží Indického oceánu až na „želví pláž“ Ras al Hadd (max 130 km, téměř po rovině). Ubytujeme se na nejvýchodnějším výběžku Arabského poloostrova a večer se vypravíme hledat obří želvy karety, které si na zdejší veliké písečné pláži budují svá hnízda.
8. den: Vypravíme se opět bez kol na výlet do kaňonu Wádí Šáb, kde po dobrodružném průstupu soutěskou můžeme plavat až do jeskyně s vodopádem. Cestou zpátky navštívíme hlavní město provincie Šarqíja Sur s výrobnou tradičních lodí dhau, na kterých se plavili ománští mořeplavci až do Indie, či na Zanzibar.
9. den: Závěrečná etapa po pobřeží Ománského zálivu z rybářské vesnice Sífai do hlavního města Maskatu. Projedeme kolem sultánského paláce a zájezd zakončíme triumfálním dojezdem na nábřeží Corniche ve čtvrti Mutrah (- 50 km, ^ 300 metrů stoupání).
10. den: Závěrečný relax a prohlídka hlavního města země. Velká mešita sultána Qábuse, rybí trh, trh se suvenýry, možnost koupání, či lodního výletu. Podvečerní přesun na letiště (- na kole 40 km, nebo místní dopravou).
11. den: Přílet do zasněžené Evropy.
Obtížnost: 2, doporučujeme silniční
Povrch: 100% asfalt

Termín: 14. 1. - 24. 1. 2021
cena v Kč: 29 800 Kč


V CENĚ JE: Cena zahrnuje doprovodné vozidlo po celou dobu cesty9x ubytování v hotelu či penzionuprůvodcepojištění léčebných výloh, úrazové pojištění, pojištění zavazadel, připojištění odpovědnostizákonné pojištění CK. Cena nezahrnuje: zpáteční letenka Praha - Istanbul - Maskat od cca 13.000 Kč (včetně tax)přepravu kola cca 3.000 Kčvíza do Ománu (20 OMR - platí se na hranicích, obvykle platební kartou).

UBYTOVÁNÍ A STRAVA: Nocovat budeme v hotelech, penzionech, či apartmánech ve dvou až čtyřlůžkových pokojích s vlastním sociálním zařízením. Pro zvýšení komfortu nocujeme většinou vícekrát na jednom místě (4x v historickém centru bývalého hlavního města Nizwy, 2x ve městě Ibra, 2x na „želví pláži“ Ras al Hadd, 1x v centru hlavního města Maskatu).STRAVAStravování je po celou dobu zájezdu ve vlastní režii. Každý den bude v blízkosti ubytování řada restaurací, kde bude možné dát si cenově přijatelné a dobré jídlo. Levnější restaurace mají většinou majitele původem z indického subkontinentu (nejčastěji Pákistán, Bangladěš), takže kuchyně odpovídá těmto zemím. Nejoblíbenější jídlo je birjani, v Ománu se tím rozumí grilovaný kus masa (nejčastěji kuře, nebo ryba) a k tomu kořeněná rýže a zelenina. Porce jsou velké a cena je do 1,500 Ománského rijálu (100,- Kč). V malých obchůdcích s názvem cofee shop dostanete čaj (s mlékem), kávu (instantní) a velký výběr různých sendvičů v cenách do 0,500 OMR. Překvapivě se vyskytují i „globalizované“ řetězce rychlého občerstvení, nejoblíbenější je KFC. Stylové arabské restaurace, či restaurace s evropskými pokrmy bývají drahé. Jídlo je též možné kupovat v obchodech, či v supermarketech, tradiční blízkovýchodní trhy se v Ománu moc nevyskytují. Alkohol včetně piva se v Ománu nekonzumuje, stejně tak vepřové a hovězí maso.

DOPRAVA:
Nástupní místo:
Maskat

Letenky: Cena letenky není zahrnutá v ceně zájezdu. Jejich cena v průběhu roku kolísá, proto částka uváděná u zájezdu je pouze orientační. Jakmile je přihlášeno dostatek účastníků pro realizaci zájezdu, poptáme letenky a zvolíme optimální variantu, obvykle nejvýhodnější na trhu. Vzhledem k tomu, že lhůta pro potvrzení rezervace a zaplacení letenky je obvykle velmi šibeniční (leckdy i méně než 24 hodin), mohou u nás klienti zaplatit zálohu na letenky ve výši uvedené orientační ceny, kterou po zakoupení letenek vyúčtujeme a případný přeplatek vrátíme či převedeme do plateb k zájezdu (vždy dle domluvy). V případě dražších letenek vždy kontaktujeme klienty a žádáme je o souhlas se zakoupením ještě před potvrzením rezervace. Naší nabídky využívá drtivá většina klientů, přesto ale umožňujeme zakoupit si i vlastní letenky (s využitím různých věrnostních programů nebo vlastním itinerářem letu), při jejich nákupu je však dobré konzultovat itinerář letu s CK a hlavně si potvrdit realizaci zájezdu (dosažení minimálního počtu účastníků). Podrobnosti k letecké dopravě naleznete ve Všeobecných podmínkách pro zajištění letenek. Stává se tak velmi výjimečně, ale s ohledem na dostupnost letů a jejich cenu můžeme termín zájezdu o maximálně 3 dny posunout.

Přeprava kola: Nejvhodnějším přepravním obalem je kartónová krabice - tu seženete například v cykloobchodech. Další možností je speciální brašna. Brašna musí být zároveň skladná, aby se nám následně vešla do doprovodného vozu. Na vyžádní je možné cyklobrašnu zapůjčit v naší půjčovně. Objem kola je třeba minimalizovat demontáží obou kol, pedálů, přehazovačky, řidítek bez uvolňování lanek a pečlivým svázáním tohoto všeho dohromady. Vše je nutné proložit nějakou hadrou či náhradním oblečením a ještě z obou stran obložit molitanem a kartonem. Celek již stačí zabalit do doma šitého vaku, který však musí odolat mnohdy nehezkému zacházení letištního personálu!NÁROČNOSTOd průvodce dostanete barevnou mapu a itinerář doporučených cykloetap. Jelikož se jedná i silniční cyklistiku, budeme se snažit, aby se skupinka držela pospolu v tzv. balíku, přičemž průvodce vás bude následovat v doprovodném voze. Během etap jedeme nalehko a díky doprovodnému vozidlu můžete svou denní porci km přizpůsobit své aktuální fyzičce.

Denně ujedeme 50–110 km s převýšením max. do 1.000 výškových metrů. Na programu jsou i odpočinkové dny bez kola, ve kterých si uděláme pěší výlety do okolí.DALŠÍ INFODoporučený typ kola: silniční Povrch: 100% asfalt

Skupina: Tento zájezd je určen pro komorní skupinu, díky které snadno splyneme. Minimální kapacita je 4 cyklisti + 1 průvodce, který je zároveň řidičem doprovodného vozidla.

Počasí: Omán leží v oblasti dvou klimatických pásem – na severu země a ve vnitrozemí panuje suché aridní podnebí, jižní část Ománu se nachází v tropickém pásmu. Na severu bude v době naší návštěvy příjemných 25 °C, v létě je zde až 50 °C. Ani v noci teploty neklesají pod 15 °C. Teplota je zde po celý rok kolem 30 °C. V lednu panuje období sucha, deště jsou vzácné. Pro Omán je charakteristická celoročně vysoká intenzita slunečního záření.

Očkování: Z hlediska právních předpisů není povinné žádné očkování, nicméně vyplatí se být očkován na žloutenky, břišní tyfus, tetanus (klasická cestovatelská trojkombinace, jež je dobrá v podstatě kdekoliv). Vyplatí se poradit s některou krajskou hygienickou stanicí či Centry cestovní medicíny.

Cestovní doklady: K této cestě potřebujete cestovní pas platný nejméně 6 měsíců po návratu z Ománu. Vstupní víza 20,- OMR se platí na hranicích, obvykle platební kartou.

Kapesné: Doporučujeme mít u sebe minimálně 100 USD na vstupy do památek a jídlo. V Ománu se platí Ománskými rijály, které se dělí na 1000 bajzů. Někdy se v hovoru používá i jednotka dirham, což je 100 bajzů a tedy jedna desetina rijálu. Ománský rijál je přibližně 60,- českých korun. Místní měnu pravděpodobně ve střední Evropě neseženete, není však problém ji vyměnit kdekoliv v civilizaci za jakoukoliv světově uznávanou měnu. Nejvýhodnější je měnit americké dolary, eura jsou též možná, ale obvykle v horším kurzu. V případě dolarů je velmi dobré mít bankovky nového typu (s „velkými hlavami bez oválů"). Dolar je totiž nejproblematičtější a zároveň nejfalšovanější měna světa a starým bankovkám místní nevěří. Ve městech též není problém použít mezinárodní kreditní karty jak pro placení, tak pro výběr peněz z bankomatu.

Ostatní podrobné pokyny k zájezdu (tzv. rodokaps) obdržíte v dostatečném předstihu tak, abyste se mohli na zájezd v klidu připravit. Nejpozději však týden před odjezdem.